Is de filosofie van Christus ouder dan het Christendom?

Plaats reactie
christosoof
Berichten: 2
Lid geworden op: 11-10-2018 17:26

Is de filosofie van Christus ouder dan het Christendom?

Bericht door christosoof » 12-10-2018 01:16

In de Jātakas uit de Pali-canon, de enige nog bestaande vroeg-boeddhistische verzameling van toespraken van de Boeddha uit de vijfde eeuw voor Christus, vinden we het verhaal over een vorig leven van de Boeddha waarin hij een haas was. De Jātakas zijn korte, moraliserende verhalen over de zoektocht naar manieren om een goed en deugdzaam leven te leiden. Alle verhalen daarin draaien om het verwerven van een deugd.

In een aantal vorige levens van Boeddha was hij geen mens, maar een dier. Zo was hij eens een zwaan, een aap, een os, een vis, een specht en ook een keer een haas. In een van de Jātakas was Boeddha een haas, die in het bos leefde. Op een gegeven moment komt er een reiziger langs, die tussen de donkere bomen verdwaald is. De reiziger is bang en heeft honger en roept uit, 'heeft iemand eten voor mij?' De dieren in het bos komen hem te hulp. Een otter komt hem een vis brengen, een jakhals brengt hem een vat melk, en een aap brengt hem mango's. Maar de haas heeft helemaal niets dat hij de reiziger kan geven.

Op een gegeven moment neemt de haas een moedig besluit. Hij bezoekt de verdwaalde reiziger, laat hem een vuur aanleggen en springt daar vervolgens zelf in. Voordat hij in het vuur springt zegt de haas tegen de reiziger: 'Mijn eigen lichaam geef ik, om uw honger te stillen'. Het verhaal toont de deugd van vrijgevigheid in zijn meest pure en extreme vorm.

(Zie ook religievandaag.nl/onderwerpen/boeddhisme/toen-de-boeddha-een-haas-was/ )

Het motief om je eigen lichaam te geven voor anderen, is dus niet alleen in het christendom bekend maar ook in het boeddhisme. En ook al geloof ik dat Christus het Lam Gods is, toch is mij duidelijk dat elementen en diepere motieven uit de filosofie van Christus, reeds ver voor Christus in de wereld aanwezig waren.

Het verhaal van de haas doet mij ook denken aan 'de paashaas'. In het Westen zien we het motief van de paashaas meestal als het symbool van vruchtbaarheid in de ontwakende natuur van de lente, maar deze Jātaka uit de Pali Canon over de haas, doet mij wel aan Christus denken.

Zijn er misschien nog meer oude symbolen, motieven, verhalen van voor de komst van Christus, die naar Christus lijken te verwijzen, of die misschien wel van Christus getuigen? Het lijkt me interessant om die in dit topic te verzamelen als we ze tegenkomen.
Wie in de wandeling achterom blijft kijken gaat op zijn gezicht.

Plaats reactie